25 cze, 2013
„Bądź kim chcesz” – tegoroczna edycja projektu dobiegła końca
Zamieszczony przez: admin w: EDUKACJA
W roku szkolnym 2012/2013 w świetlicy szkolnej realizowany był projekt, którego głównym celem było przybliżenie dzieciom wiadomości na temat wybranych zawodów oraz uświadomienie znaczenia pracy w życiu człowieka. Nasza praca przebiegała w trzech etapach. Etap 1 – rozpoczęcie projektu – zainspirowanie dzieci tematyką, etap 2 – realizacja projektu – realizacja zadań postawionych do wykonania według określonego planu, etap 3 – zakończenie projektu – dzielenia się wiedzą z innymi.
Do udziału w projekcie zgłosiło się 30 wychowanków świetlicy uczniów klas 1-3. Dzieci w kilkudniowych blokach tematycznych poznawały różne zawody.
W listopadzie podczas tygodniowego cyklu zajęć wychowankowie poznali pracę strażaka:
– nauczyły się piosenki pt. „Bądź kim chcesz”, która była motywem przewodnim podczas realizacji każdego zadania,
– wyszukiwały w Internecie informacje o zadaniach pracowników Straży Pożarnej,
– rozwiązywały zagadki tematyczne, nauczyły się zabawy ruchowej „Jadą strażacy” i piosenki pt. „Strażacy”,
Na spotkanie z ekspertem – pracownikiem Straży Pożarnej w Białymstoku brygadierem Kazimierzem Kuleszą dzieci przygotowały przedstawienie pt. „O Elżbietce, która marzy by w pożarnej służyć straży” oraz pytania do eksperta.
W czterodniowym cyklu zajęć w lutym dzieci poznały pracę funkcjonariuszy straży granicznej:
– wyszukiwały z różnych źródeł informacje o zadaniach funkcjonariuszy straży granicznej,
– wykonały prace plastyczne „Na granicy”,
– przygotowały pytania do eksperta,
– wzięły udział w spotkaniu z funkcjonariuszem straży granicznej chorążym Markiem Żmójdzinem, który opowiadał dzieciom o pracy funkcjonariuszy straży granicznej oraz odpowiadał na zadawane przez wychowanków świetlicy pytania.
Następnym poznanym przez dzieci zawodem był policjant. W miesiącu marcu wychowankowie świetlicy :
– wyszukiwali w Internecie informacje o zadaniach funkcjonariuszy policji,
– wzięli udział w quizie „Jestem wzorowym pieszym”,
– opracowali „Dekalog piechura”, odgrywali scenki tematyczne „Jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię”.
Z uwagi na inne obowiązki zaproszonego eksperta, spotkanie z funkcjonariuszem policji odbyło się na początku maja. O swojej pracy opowiadał pracownik Komisariatu Policji w Choroszczy Witold Dzieszko.
W kwietniu podczas czterodniowego cyklu zajęć wychowankowie świetlicy biorący udział w projekcie poznali pracę ekspedientki:
– dzieci wyszukiwały z rożnych źródeł informacje o pracy ekspedientki,
– odwiedziły sklep „Biedronka” w Choroszczy, poznały jego funkcjonowanie, rozmawiały z pracownikami o ich obowiązkach na stanowisku pracy,
– lepiły z masy solnej i plasteliny: chleb, ciasteczka, bułeczki,
– bawiły się w zabawy tematyczne,
– wzięły udział w konkursie plastycznym pt. „ W sklepie”.
W maju dzieci poznały pracę krawcowej w ramach przygotowanych zajęć:
– wyszukiwały w Internecie informacji o przyborach używanych w zakładach krawieckich,
– udały się do zakładu krawieckiego poznały jego wyposażenie, zadawały pytania. O pracy krawcowej opowiadała pani Barbara Wróblewska właścicielka zakładu krawieckiego w Choroszczy,
– w świetlicy dzieci zorganizowały kącik krawiecki i bawiły się w zabawy tematyczne,
– wzięły udział w konkursie plastycznym pt.„Projekt stroju na bal”.
Ostatnim zrealizowanym zadaniem było poznanie pracy fryzjerki.
Podczas trzydniowego cyklu zajęć wychowankowie:
– oglądali albumy z różnymi fryzurami,
– odwiedzili zakład fryzjerski poznały jego wyposażenie, rozmawiały o pracy fryzjera, zadawały wiele pytań. O swojej pracy opowiadała pani Monika Waszkiewicz właścicielka zakładu fryzjerskiego.
– wzięli udział w konkursie plastycznym pt. „Najciekawsza fryzura na lato”.
Na zakończenie projektu został przeprowadzony w grupie uczestniczącej w projekcie konkurs na temat poznanych zawodów. Wychowankowie prawidłowo rozpoznawali i nazywali wybrane zawody oraz wiedzieli na czym polega ich praca. Wiedzieli jakie przedmioty potrzebne są ludziom wykonującym określony zawód oraz jakie korzyści płyną z pracy ludzi. Znają też znaczenie nowych wyrażeń związanych określonym zawodem. Dzieci biorące udział projekcie współdziałały z kolegami w grupie podczas jego realizacji, podejmowały dyskusję w zespole, formułowały pytania na określony temat. Przygotowały i zaprezentowały swoim kolegom kronikę projektu. Prace dzieci prezentowane były w świetlicy szkolnej.
Dziękujemy pani Barbarze Wróblewskiej, pani Monice Waszkiewicz, panu Kazimierzowi Kuleszy, panu Markowi Żmójdzinowi oraz pracownikom sklepu Biedronka za pomoc w realizacji projektu.
Nauczyciele świetlicy: Agnieszka Tołoczko, Wanda Wysocka, Agnieszka Zajko