W całym kraju trwa kolejna, zimowa edycja ogólnopolskiej kampanii informacyjnej Ministerstwa Finansów pod hasłem „Nie bądź jeleń, weź paragon”. Akcja ma uświadomić społeczeństwu korzyści płynące z brania paragonów oraz z rzetelnego ewidencjonowania obrotów na kasach fiskalnych przez przedsiębiorców. Prowadzona jest w czasie ferii zimowych, od 20 stycznia do 2 marca 2014 roku.
Jednym z celów akcji jest przypomnienie o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji. Ma to duże znaczenie nie tylko dla kupującego, dla którego paragon jest podstawowym dowodem zakupu, umożliwiającym ewentualną reklamację, ale również dla wszystkich podatników – zaznacza Mirosław Hancewicz rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Białymstoku. Żądając od sprzedawcy paragonu wspieramy uczciwą konkurencję oraz przyczyniamy się do zwalczania szarej strefy. Paragon jest potwierdzeniem, że kwota podatku trafiła do budżetu państwa, czyli do naszej wspólnej kasy, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy.
Kampania przypomina, że biorąc paragon:
- ułatwiamy sobie złożenie reklamacji,
- mamy możliwość porównania cen,
- wspieramy uczciwą konkurencję,
- mamy pewność, że nie zostaliśmy oszukani,
- zmniejszamy szarą strefę,
- dokładamy starań, żeby zapłacony przez nas w cenie podatek trafił do budżetu państwa.
W ramach akcji pracownicy Urzędu Kontroli Skarbowej w Białymstoku, Izby Skarbowej w Białymstoku oraz podlaskich urzędów skarbowych prowadzą działania informacyjne i edukacyjne. Kampania jest prowadzona przede wszystkim wśród właścicieli sklepów, stoisk, straganów, ich klientów oraz wśród młodzieży i dzieci. Dla tych ostatnich organizowane są spotkania na obozach zimowych, konkursy i wystawy oraz wiele innych działań.
Podobnie jak w poprzednich edycjach, również i tym razem akcję wspiera znany polski satyryk Andrzej Mleczko. Rysunek, w sposób charakterystyczny dla artysty – lekki i satyryczny – informuje klientów i sprzedających o potrzebie brania i wydawania paragonu.
mpis, oprac. red.