17 sie, 2014

Sierpień pod znakiem papryki, kapusty i kalafiora

Zamieszczony przez: admin w: ZDROWIE

pora na pomidora II banerChoć lato w pełni, a sezon urlopowy trwa, warto już teraz zadbać o wzmocnienie swojej odporności. Szczególnie, gdy dostępne są świeże i naturalne źródła witaminy C, takie jak papryka, kalafior czy kapusta. Są nie tylko bogate w składniki mineralne i odżywcze, ale też dzięki niewielkiej zawartości kalorii pomogą zachować szczupłą sylwetkę.

Kalafior – na szczupłą figurę

Kalafior to warzywo z rodziny kapustnych. Stanowi jedno z cenniejszych źródeł składników odżywczych. Jest bogaty w sód, potas, magnez, wapń, żelazo, miedź, cynk i karoteny. Zawiera szereg witamin, takich jak: K, B1, B2, B6, C oraz kwasy: nikotynowy i pantotenowy. Jest warzywem dietetycznym – prawie w ogóle nie zawiera tłuszczów i białka, co sprawia, że dostarcza tylko ok. 20 kcal na 100 g. Kalafior jest lekkostrawny i pozostawia uczucie sytości na długi czas, dlatego jest szczególnie polecany osobom dbającym o linię. Może być spożywany na surowo lub gotowany, jako składnik sałatek, zup, zapiekanek warzywnych lub dodatek do mięsa. Zamrożony, nie traci swoich właściwości.

 

Kapusta – na włosy skórę i paznokcie

Wszystkie odmiany kapusty są wartościowym źródłem składników odżywczych, takich jak witaminy, minerały oraz błonnik pokarmowy. Spośród składników mineralnych, obecnych w kapuście, na uwagę zasługuje duża zawartość potasu i wapnia. Dodatkowo, kapusta jest bogata w siarkę, która korzystnie wpływa na wygląd włosów, skóry i paznokci. Stanowi naturalne źródło witaminy C, która wzmacnia odporność organizmu i redukuje częstotliwość przeziębień.

Ostrego smaku i nieprzyjemnego zapachu można uniknąć dzięki odpowiedniemu sposobowi przyrządzania kapusty. We wstępnej fazie należy gotować ją bez przykrycia, by część zawartych w niej olejków eterycznych mogła swobodnie ulotnić się wraz z parą wodną. Dzięki temu potrawa będzie miała delikatny bukiet smakowo-zapachowy.

Kapusta ma niewielką kaloryczność. Trzeba jednak pamiętać, by właściwie dobierać pozostałe składniki do przygotowywanych z niej potraw, tak by zachowała swoje dietetyczne właściwości.

 

Papryka – na wzmocnienie odporności

Żeby wzmocnić organizm przed nadchodzącą jesienią, nie należy zapominać o papryce. W każdej świeżej papryce jest duża zawartość witamin B i C oraz potasu, żelaza, magnezu czy wapnia. Jednak najwięcej witaminy C mają w sobie odmiany o intensywnym czerwonym kolorze. Papryka jest dobrym źródłem błonnika, a także ma działanie moczopędne, dlatego też reguluje pracę przewodu pokarmowego oraz pomaga usunąć nadmiar toksyn z organizmu. Zwiększa wydzielanie soków trawiennych, jak również pomaga przy wzdęciach i zaparciach. Często spożywana – zmniejsza ciśnienie krwi. Dzięki zawartości beta-karotenu oraz luteiny, pozytywnie wpływa na kondycję skóry oraz wzroku.

 

Warto wprowadzać świeże warzywa do swojej codziennej diety, szczególnie teraz, gdy trwa na nie sezon i jest ich w Polsce pod dostatkiem. Papryka, kapusta i kalafior to wyjątkowe warzywa, które nie dość, że są cennym źródłem witamin i składników odżywczych, to stwarzają też niezliczone możliwości kulinarne – a podstawą zdrowego żywienia jest urozmaicona i zbilansowana dieta – przekonuje Agnieszka Falba-Gałkowska, Dyrektor Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, organizatora kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”.

 

O kampanii

W ramach IV edycji kampanii społeczno-edukacyjnej „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców” zaplanowano działania skierowane zarówno do dzieci, jak i ich opiekunów: warsztaty warzywno-owocowe we współpracy z wybranymi przedszkolami oraz szkolenia dla kadry szkolnej w kilku miastach Polski, które poprowadzi specjalista ds. żywienia.

Na stronie internetowej www.poranapomidora.com można znaleźć informacje na temat walorów zdrowotnych warzyw i owoców oraz zasad zdrowego żywienia dzieci i młodzieży, m.in.: jak rozpoznać niepokojące sygnały wzrostu masy ciała, jak wpływać na zmianę nawyków żywieniowych, a także porady eksperta dietetyka i przepisy na dania z warzywami i owocami dla najmłodszych.

 

Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

 

mat. org., oprac. red.,

więcej informacji na stronie internetowej:

www.poranapomidora.com

www.facebook.com/PoranaPomidora

Zapraszamy do dyskusji na profilu "Gazety..." na Facebooku o artykule pt. "Sierpień pod znakiem papryki, kapusty i kalafiora"

Orlik w Choroszczy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

BiKeR w Choroszczy

Poradnik Pasażera BKM

Rozkład linii Choroszcz – Pańki – Kruszewo

Komunikacja Miejska

POLONA.PL – Cyfrowa Biblioteka Narodowa

Ścieżka edukacyjna “Śladami powstania styczniowego – Choroszcz i okolice” – pobierz i zwiedzaj

Gazeta w Choroszczy na Facebooku

E-mail do redakcji

gazeta@choroszcz.pl

Kategorie


Biuro firmy KOBA w Choroszczy już otwarte!

Godziny otwarcia: Pn, Śr, Pt: 9:00-16:00

Wt, Czw: 11:00-18:00

Budżet Obywatelski 2016

Reklama

Wydarzy się wkrótce … i trochę później:

09.06.2015, 17:00 - Nordic Walking - Spacer po Zdrowie

10.06.2015, 19:00 - spektakl pt. „Mury zamiast mostów”

12.06.2015, 18:00 - X Jubileuszowy Koncert Uczniów Michała Szymczuka oraz klasy gitary klasycznej Piotra Koguta w Muzeum Wnętrz Pałacowych

13.06.2015 - odpust św. Antoniego

19-21.06.2015 - XXXIV Dni Choroszczy

20.06.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

04.07.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

18.07.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

08.08.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

09.08.2015 - XXVI Jarmark Dominikański

15.08.2015 - Dzień Wojska Polskiego

22.08.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

22.09.2015 - VI Jam Session w Stajni

05.09.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

06.09.2015 - XVI Dzień Ogórka w Kruszewie

19.09.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

03.10.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

17.10.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

23.10.2015 - Europejski Dzień Seniora

07.11.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

11.11.2015 - Święto Niepodległości

21.11.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

03.12.2015 - odbiór śmieci wielkogabarytowych z posesji w zabudowie jednorodzinnej w gminie Choroszcz

05.12.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

19.12.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

Poznaj Miejsko-Gminne Centrum Kultury I Sportu w Choroszczy – naszego wydawcę

Archiwum

Widzisz potrzebujących – zadzwoń