30 sie, 2014

Kasza – na diecie i na co dzień

Zamieszczony przez: admin w: ZDROWIE

Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień_ kasza kukurydzianaModne ostatnio diety białkowe wywołały spore zamieszanie u osób, które chcą zdrowo schudnąć lub stosować racjonalny, zbilansowany sposób odżywania się. O skutkach odejścia od zaleceń piramidy żywieniowej i wykluczania z diety produktów zbożowych – w tym kasz – rozmawiamy z dietetykiem Katarzyną Foszner, ekspertem kampanii „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień”.

Kasza – zdrowe źródło węglowodanów

Coraz częściej z ostrożnością i niepokojem patrzymy na produkty zbożowe. Wciąż spotykamy się z opinią, że węglowodany tuczą i trzeba koniecznie wykluczyć je z diety. Niestety, rzadko weryfikujemy modne poglądy z zaleceniami dietetyków – a musimy pamiętać, że produkty zbożowe stanowią istotę naszego żywienia od wielu lat. Osoby odchudzające się powinny zadbać o to, by podstawą ich diety były zboża pełnoziarniste, takie jak kasze: gryczana, jęczmienna pęczak czy jaglana – mówi Katarzyna Foszner.

U podstawy piramidy żywieniowej, propagowanej przez Instytut Żywności i Żywienia[1], leżą produkty zbożowe, czyli źródło węglowodanów. Warto pamiętać, że podstawowe zalecenia żywieniowe nie zmieniają swoich proporcji dla osób dbających o linię. W tym przypadku, produkty zbożowe również są kluczowym składnikiem jadłospisu – istotne, by były to zboża pełnoziarniste, w tym kasze. To właśnie w nich nienaruszone są najcenniejsze części ziarna, czyli zarodek i łuska z warstwą aleuronową. Są one bogate w wartości odżywcze i witaminy – zarodek zawiera zdrowe tłuszcze, białko oraz witaminy z grupy B i E, natomiast łuska jest bogata w błonnik, a położona przy niej warstwa aleuronowa obfituje w witaminy z grupy B i składniki mineralne, takie jak: magnez, żelazo i cynk.

 

Dzięki kaszy zjemy mniej kalorii

Należy obalić mit, że kasza tuczy. Dzięki wspomnianej łusce, regularne jedzenie kaszy pozwala nam łatwiej zapanować nad poczuciem głodu i wilczym apetytem. Zawarty w niej błonnik stanowi praktycznie bezkaloryczne wypełnienie dla naszego żołądka. Po spożyciu zwiększa swoją objętość, przyspieszając przy tym poczucie sytości. Gdy wprowadzimy kaszę do codziennego jadłospisu, będziemy zjadać mniejsze porcje dań i szybciej się nimi najemy. Uchroni nas to przez nadmiernym przejadaniem się, a co za tym idzie – dostarczaniem do organizmu większej ilości, często zbędnych, kalorii – tłumaczy ekspert kampanii „Lubię kaszę”.

 

Kasza ochroni przed podjadaniem

Pozytywne działanie kaszy nie kończy się na samym posiłku. Uczucie nasycenia może trwać nawet do 3 godzin po jedzeniu – a to za sprawą wydłużonego procesu trawienia.

Jeśli soki trawienne szybko rozłożą zjedzoną przez nas potrawę, z większym prawdopodobieństwem odłoży się to w naszym organizmie jako tkanka tłuszczowa. Natomiast, gdy jakiś element – w tym przypadku łuska ziarna kaszy – będzie wydłużał proces trawienia, a dzięki temu energia będzie doprowadzana do komórek stopniowo i powoli, nasz organizm będzie miał większe szanse, by spalić energię na bieżąco – bez konieczności odkładania jej nadmiaru na zapas – tłumaczy Katarzyna Foszner.

Kasze nie tylko w zdrowy sposób ułatwiają odchudzanie, dostarczając przy tym wielu cennych składników odżywczych. Można powiedzieć, że to właśnie rezygnacja z kasz i innych produktów pełnoziarnistych, zbyt mała ilość warzyw i owoców w diecie oraz niska aktywność fizyczna są przyczynami coraz powszechniej występującej nadwagi i otyłości. Nie tylko osoby odchudzające się powinny na stałe wprowadzić kaszę do swojego jadłospisu. Gryczana, pęczak czy jaglana mogą stanowić element profilaktyki nadwagi i otyłości, a także nowotworów, cukrzycy i chorób serca u każdego.

 

O kampanii „Lubię Kaszę…”

Ogólnopolska kampania „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień” ma przekonać Polki i Polaków, że warto jeść kaszę częściej i uwzględnić ją w codziennej diecie. Na potrzeby kampanii powstała strona internetowa www.lubiekasze.pl, dzięki której można poznać różne rodzaje i walory zdrowotne kaszy, dowiedzieć się, jak przekonać do niej dzieci oraz zamieszczać własne przepisy na dania z kaszą.  Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

 

mat. org., oprac. red.,

więcej informacji: www.lubiekasze.pl


[1] http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia

Zapraszamy do dyskusji na profilu "Gazety..." na Facebooku o artykule pt. "Kasza – na diecie i na co dzień"

Orlik w Choroszczy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

BiKeR w Choroszczy

Poradnik Pasażera BKM

Rozkład linii Choroszcz – Pańki – Kruszewo

Komunikacja Miejska

POLONA.PL – Cyfrowa Biblioteka Narodowa

Ścieżka edukacyjna “Śladami powstania styczniowego – Choroszcz i okolice” – pobierz i zwiedzaj

Gazeta w Choroszczy na Facebooku

E-mail do redakcji

gazeta@choroszcz.pl

Kategorie


Biuro firmy KOBA w Choroszczy już otwarte!

Godziny otwarcia: Pn, Śr, Pt: 9:00-16:00

Wt, Czw: 11:00-18:00

Budżet Obywatelski 2016

Reklama

Wydarzy się wkrótce … i trochę później:

09.06.2015, 17:00 - Nordic Walking - Spacer po Zdrowie

10.06.2015, 19:00 - spektakl pt. „Mury zamiast mostów”

12.06.2015, 18:00 - X Jubileuszowy Koncert Uczniów Michała Szymczuka oraz klasy gitary klasycznej Piotra Koguta w Muzeum Wnętrz Pałacowych

13.06.2015 - odpust św. Antoniego

19-21.06.2015 - XXXIV Dni Choroszczy

20.06.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

04.07.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

18.07.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

08.08.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

09.08.2015 - XXVI Jarmark Dominikański

15.08.2015 - Dzień Wojska Polskiego

22.08.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

22.09.2015 - VI Jam Session w Stajni

05.09.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

06.09.2015 - XVI Dzień Ogórka w Kruszewie

19.09.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

03.10.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

17.10.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

23.10.2015 - Europejski Dzień Seniora

07.11.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

11.11.2015 - Święto Niepodległości

21.11.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

03.12.2015 - odbiór śmieci wielkogabarytowych z posesji w zabudowie jednorodzinnej w gminie Choroszcz

05.12.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

19.12.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

Poznaj Miejsko-Gminne Centrum Kultury I Sportu w Choroszczy – naszego wydawcę

Archiwum

Widzisz potrzebujących – zadzwoń