11 Lut, 2015

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

Zamieszczony przez: Centrum Kultury w: KRAJ

numer 112Dziś, 11 lutego obchodzony jest jako Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Wczoraj wojewoda podlaski Andrzej Meyer odwiedził podlaskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego i spotkał się z operatorami numerów alarmowych oraz z kierownictwem Centrum. W tym roku obchodom towarzyszy kampania informacyjno-promocyjna skierowana do wszystkich mieszkańców województwa informująca o właściwym wykorzystaniu numeru alarmowego. Głównym celem tegorocznych działań jest zmniejszenie liczby zgłoszeń fałszywych lub niezasadnych, które wciąż stanowią ok. 75% wszystkich zgłoszeń.

Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej. Można z niego skorzystać zarówno z telefonu stacjonarnego jak i komórkowego. Wybranie numeru 112 nie wymaga odblokowania klawiatury telefonu komórkowego. Ponadto numer można wybrać z telefonu bez karty SIM. Połączenia są całkowicie bezpłatne.
Numer alarmowy 112 został utworzony w 1991 roku. Reguluje go dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/22/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i praw użytkowników odnoszących się do sieci i usług łączności elektronicznej, w skrócie – dyrektywa o usłudze powszechnej.

Numer alarmowy 112 służy do zgłaszania sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, środowiska lub mienia.

Centrum Powiadamiania Ratunkowego to miejsce, gdzie obsługiwane są wszystkie połączenia kierowane na numer alarmowy 112. Odbiera je operator numerów alarmowych, który po weryfikacji i klasyfikacji takiego zgłoszenia przekazuje je do odpowiedniej służby ratunkowej. Ww. zadania wynikają z ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego.
CPR tworzą jednolity w skali kraju system do obsługi zgłoszeń alarmowych, kierowanych obecnie na numer alarmowy 112 (docelowo również 997, 998 i 999), umożliwiający przekazywanie tych zgłoszeń w celu zaangażowania właściwych zasobów ratowniczych.
CPR w Białymstoku znajduje się w strukturze Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. Zatrudnieni w nim operatorzy numerów alarmowych, którzy obsługują zgłoszenia alarmowe wywołane na numer alarmowy 112 z terenu całego województwa podlaskiego na zasadzie call – center, polegającej na przyjęciu zgłoszenia i przełączeniu rozmowy do właściwej służby z wykorzystaniem centrali telefonicznej.

Działalność bieżąca

16 grudnia 2014 r. minął rok, od kiedy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku odbiera zgłoszenia alarmowe z terenu całego województwa podlaskiego. Przygotowanie do odbioru zgłoszeń przez operatorów z całego województwa trwało ok. roku (w styczniu 2013 rozpoczęto pilotaż obejmujący miasto Białystok i powiat białostocki). W Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku utworzono 17 stanowisk operatorów numerów alarmowych. Zatrudnionych jest 28 operatorów numerów alarmowych, którzy pełnią dyżury w systemie 12-godzinnym.
Od 16 grudnia 2013 roku do dnia 15 grudnia 2014 roku w CPR w Białymstoku odebrano 155 302 zgłoszeń. W dalszym ciągu przeważają zgłoszenia fałszywe i bezzasadne – średnio to aż 75%. Liczba ta niezmiennie spowodowana jest brakiem świadomości – wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy z tego, w jakim celu należy używać numeru alarmowego. Na ten wynik wpływ mają również niezablokowane aparaty telefoniczne, zabawy dzieci oraz pomyłki.
Najwięcej zgłoszeń jest przekazywanych do policji – 21307 w ciągu ostatniego roku. Do PRM przekazano 14596 zgłoszeń, natomiast do PSP – 3038. Inne służby pomocnicze to na przykład straż miejska, pogotowie gazowe, pogotowie ciepłownicze bądź też służba dyżurna zarządu dróg. Do tego rodzaju podmiotów przekazano 4 059 zgłoszeń.
Należy podkreślić, że średni czas na zgłoszenie się operatora to 9-10 sekund, gdzie sama zapowiedź trwa ok. 6 sekund.
Przyjęcie jednego zgłoszenia fałszywego zajmuje od 10 do nawet 20 sekund. W sytuacji, gdy operator usłyszy coś niepokojącego lub gdy ten sam numer dzwoni kolejny raz – oddzwania, co zajmuje kolejne minuty.
Odrębną sytuacją jest czas obsługi zdarzenia. Sama rozmowa ze zgłaszającym trwa od minuty do dwóch, następnie następuje połączenie osoby dzwoniącej z właściwą służbą.
Najwięcej zgłoszeń jest przyjmowanych w godzinach od 14 do 19. Wtedy w ciągu godziny do CPR w Białymstoku dociera 110-150 zgłoszeń. Są to tzw. godziny szczytu, które charakteryzują się zwiększonym natężeniem ruchu alarmowego.
Należy również dodać że istnieją sytuacje, w których obsługa zgłoszenia trwa ponad godzinę (np. próba samobójcza). Wtedy zaangażowanych jest wieluj operatorów, którzy pomagają w lokalizacji i powiadomieniu odpowiednich służb.
W Polsce istnieje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego – po jednym w każdym województwie oprócz województwa mazowieckiego, gdzie jest oddzielny CPR dla miasta Warszawy (siedziba Warszawa) oraz CPR w Radomiu obsługujący województwo mazowieckie.

Działania promocyjne

Pod koniec roku 2014 został ogłoszony i przeprowadzony przez Wojewodę Podlaskiego konkurs skierowany do dzieci i młodzieży, mający na celu promocję numeru alarmowego 112 pod hasłem „Życiowy numer: 112”. Jego głównym celem jest podkreślenie roli numeru 112 w ratowaniu życia, zdrowia, mienia i środowiska. Konkursowe zadanie polegało na stworzeniu plakatu z hasłem promującym europejski numer alarmowy 112. Przesłanych zostało 450 prac. Rozstrzygnięcie konkursu jest powiązane z obchodami Międzynarodowego Dnia Numeru Alarmowego 112.

W Dniu Numeru Alarmowego 112 przypadającego na 11 lutego 2015 roku odbędzie się także premiera spotu, który zgodnie z tegorocznymi wytycznymi Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, zwraca uwagę na zgłoszenia niezasadne i fałszywe. Spot zostanie umieszczony na stronie internetowej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz na kanale youtube, stronach innych służb i inspekcji i jednostek samorządu terytorialnego.
Ponadto na stronie internetowej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego utworzono zakładkę „112”. Zawarte w niej informacje dotyczą podstawowych faktów o numerze alarmowym, tj. czym jest numer 112, kiedy dzwonić na 112, kiedy nie dzwonić na 112 oraz jak prawidłowo wykonywać połączenie. W miejscu tym udostępniono również lokalny spot promujący 112 oraz spoty edukacyjne, przygotowane przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
W 2014 r. odbyły się również wizyty uczniów ze szkół podstawowych w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku, których celem, obok edukacji w zakresie używania numeru alarmowego 112, było zaznajomienie dzieci z systemem powiadamiania ratunkowego oraz z pracą operatorów numerów alarmowych. CPR odwiedziło w roku 2014 ok 800 uczniów wraz z opiekunami z całego województwa.

PRZYKŁADOWE ZGŁOSZENIA

Do Centrum Powiadamiania Ratunkowego trafiają na przykład połączenia od osób, które chcą odebrać sobie życie. W takich sytuacjach rozmowa jest bardzo długa i niesie za sobą wiele trudności wynikających ze złego stanu psychicznego rozmówcy.
W dniu 9 stycznia 2014 roku ONA (Operator Numeru Alarmowego) odebrał połączenie od mężczyzny, który w dość niezrozumiały sposób prosił o pomoc. Ciężko było zrozumieć o co mu dokładnie chodzi, jednak po chwili powiedział, że chce się powiesić na kablu. ONA próbował ustalić miejsce pobytu mężczyzny, jednak podawał on różne adresy. Inny operator w tym samym czasie podawał uzyskane informacje Policji. Po kilkudziesięciu minutach udało się go zlokalizować. ONA rozmawiał z tym mężczyzną do momentu przybycia Policji na miejsce zdarzenia. Cała rozmowa trwała 64 minuty.
1 czerwca 2014 roku jeden z operatorów odebrał zgłoszenie dotyczące dziecka, które zakrztusiło się mlekiem i przestało oddychać. Dzięki swojemu opanowaniu instruował rodziców jak mają się zachować. Po kilku minutach 3-tygodniowa dziewczynka oddychała już samodzielnie i zaczęła się ruszać. W tym czasie na miejsce dotarło pogotowie. Rodzice nie kryli wdzięczności i na pamiątkę całej akcji operator dostał zdjęcie dziewczynki i upominki od jej rodzeństwa.
Wiele zgłoszeń, które trafiają do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Białymstoku to tzw. zgłoszenia bezzasadne. Oprócz typowych pomyłek zdarzają się zgłoszenia, które niejednokrotnie potrafią wywołać uśmiech na twarzy operatora, np.:
– telefon od kobiety, której mąż wykupił pakiet internetowy w Niemczech i nie może go teraz uruchomić. Bardzo się zdenerwowała, gdy dowiedziała się, że operator numerów alarmowych nie jest w stanie jej pomóc;
– telefon od mężczyzny, który prosił o numer telefonu do Centrum Handlowego Auchan;
– mężczyzna chciał się dowiedzieć o godziny pracy zakładu wulkanizacyjnego;
– często zdarzają się prośby o aktywowanie telefonu, podanie aktualnej daty i godziny, informacje o pogodzie, numer telefonu do biblioteki, taksówki lub apteki, adres sklepu całodobowego,
– prośba o odwołanie turnusu w sanatorium;
– zapytanie o ilość środków na koncie w telefonie męża
– prośba o przyjazd mechanika, ponieważ zepsuła się kosiarka
– wiele osób traktuje numer jako darmową centralę telefoniczną i prosi o połączenie z bratem, żoną, synem.
– prośba o wypisanie recepty.

ip/r

Zapraszamy do dyskusji na profilu "Gazety..." na Facebooku o artykule pt. "Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112"

Orlik w Choroszczy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

BiKeR w Choroszczy

Poradnik Pasażera BKM

Rozkład linii Choroszcz – Pańki – Kruszewo

Komunikacja Miejska

POLONA.PL – Cyfrowa Biblioteka Narodowa

Ścieżka edukacyjna “Śladami powstania styczniowego – Choroszcz i okolice” – pobierz i zwiedzaj

Gazeta w Choroszczy na Facebooku

E-mail do redakcji

gazeta@choroszcz.pl

Kategorie


Biuro firmy KOBA w Choroszczy już otwarte!

Godziny otwarcia: Pn, Śr, Pt: 9:00-16:00

Wt, Czw: 11:00-18:00

Budżet Obywatelski 2016

Reklama

Wydarzy się wkrótce … i trochę później:

09.06.2015, 17:00 - Nordic Walking - Spacer po Zdrowie

10.06.2015, 19:00 - spektakl pt. „Mury zamiast mostów”

12.06.2015, 18:00 - X Jubileuszowy Koncert Uczniów Michała Szymczuka oraz klasy gitary klasycznej Piotra Koguta w Muzeum Wnętrz Pałacowych

13.06.2015 - odpust św. Antoniego

19-21.06.2015 - XXXIV Dni Choroszczy

20.06.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

04.07.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

18.07.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

08.08.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

09.08.2015 - XXVI Jarmark Dominikański

15.08.2015 - Dzień Wojska Polskiego

22.08.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

22.09.2015 - VI Jam Session w Stajni

05.09.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

06.09.2015 - XVI Dzień Ogórka w Kruszewie

19.09.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

03.10.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

17.10.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

23.10.2015 - Europejski Dzień Seniora

07.11.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

11.11.2015 - Święto Niepodległości

21.11.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

03.12.2015 - odbiór śmieci wielkogabarytowych z posesji w zabudowie jednorodzinnej w gminie Choroszcz

05.12.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

19.12.2015, godz. 8:00 - 12:00 - dyżur PSZOK-u (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) w Choroszczy przy ul. Adama Mickiewicza 28D

Poznaj Miejsko-Gminne Centrum Kultury I Sportu w Choroszczy – naszego wydawcę

Archiwum

Widzisz potrzebujących – zadzwoń